Zelizi Pál

Új szupersportkocsit mutat be a Genfi Autószalonon a Hispano Suiza, mely a 20-as, 30-as években volt aktív.

hispano_suiza_v10_02.jpgIgazi klasszikusnak számítanak a 20-as, 30-as évekbeli a Hispano Suizák, a spanyol-svájci márka most a visszatérést tervezi. Új autóját a Genfi Autószalonon mutatja be, ennek a márkanéven kívül semmi köze a múlthoz. Igazi szupersportkocsiról van szó, melyet egyelőre V10 Supercharged néven emlegetnek és csak tanulmányként mutatja meg magát a nagyközönségnek. Hamar elkészülhet azonban a szériaváltozat, a Hispano Suiza optimistán ugyanis azt tervezi, hogy már nyáron elkezdheti az értékesítést. 700 ezer eurós, vagyis nagyjából 190 millió forintos alapárban gondolkozik a márka, ezért cserébe ráadásul nem is ad igazán extrém megjelenést. A tanulmány erőteljesen emlékeztet az Audi R8-ra, elöl-, de különösen oldalnézetből is visszaköszön a német sportkocsi, melyet mintaként használtak.

hispano_suiza_v10_03.jpgAz R8 5,2 literes V10-es motorját építettek az autóba, rögtön két kompresszorral. Állandó összkerékhajtás gondoskodik a tapadásról, a 750 lóerősre izmosított blokk 3,4 másodperces százas sprintet biztosít, végsebessége 330 km/óra. Kis híján öt méter hosszú a sportkocsi, szélessége két méter, magassága pedig mindössze 1,25 méter. Az Audi megoldását idézi a térhálós alumínium váz, amelyre karbonszálas elemeket építettek. Terveznek hibrid kivitelt is, az első tengelyre egy 150 lóerős villanymotor kerülhet, 900 lóerőre pumpálva a csúcsteljesítményt. 2011-re a nyitott tetős Roadster bemutatását tervezik.

Döbbenetesen hangzik, de a Hispano Suizának már a huszadik század elején is volt hibridje, a benzines-elektromos modell azonban nem volt túl népszerű. Emiatt a vállalat a belső égésű motorok felé fordult, leghíresebb alkotása az 1919-es H.6 volt 6,6 literes, 135 lóerős soros hathengeres motorral.


(Forrás: Deluxecar.hu)

2009. december 18., péntek 09:27

Hazai termés - VW Bora 2.9 VR6-T Coupe

Az avatatlan szemek számára a cseppet sem gyári méretű felniken és az ültetésen kívül, talán még a fényezés, ami elsőre feltűnést kelthet. Aki viszont kicsit is jártas az autógyártás és konkrétan a Volkswagen világában, az egyből felismeri az autó igazi különlegességét: ez egy olyan 2 ajtós kivitelű Bora, ami soha az életben nem gördült le egyetlen VW gyár futószalagjáról sem, ez a világ 3., de egyetlen teljesen hivatalos VW Bora Coupe-ja.

bora_01_20091218_1716685943.jpgA fent említett változásokon kívül azért lényegesen több módosítás történt az amúgy gyári, 2002-es évjáratú, 1.6-os, 16 szelepes autón. Tulajdonképpen könnyebb lenne felsorolni azokat az alkatrészeket, amelyekhez nem nyúltak az átépítés során. No, de kezdjük is az elején. Ha szemből nézzük a verdát, talán nem mindenkinek tűnik fel egyből, hogy még a lökhárító sem az Európában megszokott látványt nyújtja. Az első és a hátsó lökhárító is egy, az amerikai piacra készült és ott az eredeti Jetta nevet viselő személygépjárműről származik. Ennek elől talán a legszembetűnőbb jelei, a 2 oldalt elhelyezkedő szélességjelzők. Maradjunk még itt, és vizsgáljuk meg kicsit az első lámpákat. Igazából nem nehéz észrevenni, hogy ezek sem gyári darabok. Mielőtt azonban a Bora tulajdonosok lázasan elkezdenek kutatni a neten különböző tuning katalógusoban, elárulom, hogy ezeket a fényszórókat sehol nem fogják megtalálni. Ennek oka, hogy ezek a fényforrások is egyedileg ehhez az autóhoz készültek. A gyári lámpatestbe kézzel faragták bele az Audi A8-as bi-xenon szettjét. Ez a művelet maga egy hónapot emésztett fel, hiszen időbe került, amíg kikísérletezték, hogy a fényerő miatt milyen magasságban is lennének a legideálisabbak a projectorok.

bora_2_20091218_1901696546.jpgAhogy elindulunk hátrafelé, a már korábban említett 19”-os 997-es Porsche Turbo felnik nem mindennapi látványa tárul elénk. Mögötte a szintén nem megszokott méretű 14”-os féktárcsákkal. A kerekek miatt ki is kellett szélesíteni a sárvédőket elől 15, hátul 10 cm-el. Ha haladunk tovább, egy apró változást még mindenképpen érdemes megemlíteni. A bal oldali tükör sem a mi kontinensünkről származik. Ez a darab konkrétan Japánból, mivel ott a kormány jobb oldalon történő elhelyezkedése miatt, a bal oldalon található a kisebb méretű, aszferikus visszapillantó. Ezzel a megoldással elérjük, hogy az autó mind a két oldalán egyforma méretű tükrünk legyen. Az Bora oldalánál elérünk az igazi csodához, hiszen oldalanként eggyel kevesebb ajtót találunk a megszokottnál. Ez elsőre talán érthetetlen dolognak tűnhet. Lényegében arról van szó, hogy egy 3 ajtós IV-es Golf 15 cm-el hosszabb első ajtói és B oszlopa került beépítésre. Amíg ezeket az alkatrészeket úgymond a wolfsburgi autó gyár maga biztosítja, és még a padlólemez is megegyezik a VW Golféval, addig az oldalsó üvegeket egyedileg, kézzel kellett legyártatni, hiszen ezek semmilyen más modellben nem találhatóak meg.

2009. november 18., szerda 11:41

Keréktárcsa - Opel Vivaro

Keréktárcsa című autós magazinunkban egy Opel Vivaro-t teszteltünk:

(Tóth László és Gellén Lajos)

2009. november 17., kedd 09:25

Magyar Dongó

Mire gondolhatott az egri finomszerelvénygyár akkori témafelelőse (ma marketingesnek mondanánk), mikor az Új biciklire szerelhető segédmotort valami hangzatos névre kellett elkeresztelnie. A vespa (darázs) már javában duruzsolt az olasz utakon, magyar társa inkább döngicsélt a maga 38 köbcentijével.

dongo01.jpgAz első hazai törpemotorról van szó, amely végül dongó néven került ki a piacra 1955-ben. Kerékpárra szerelhető komplett szettként (tankkal, dekompresszorral) 1480 Ft-ba került, már ha épp volt belőle. A doboz kibontása után a protekciós vevő hozzáláthatott a felszereléshez, és ha minden jól ment, egy óra múlva tölthette a tankba az akkor még készen bekeverve kapható 3 forintos 1:15-ös keveréket. Az indulás kerékpáros üzemmódban betekeréssel kezdődött, majd a kellő lendület elérése után a dekompresszorkar elengedésével a dörzshajtás életre keltette mind a fél lóerőt, ami maximálisan 35km/h sebességre gyorsította a járművet.

dongo02.jpgMódomban állt kipróbálni egy 1952-es Toldi kerékpárra szerelt változatot, kézi dörzscsengővel felszerelve. Hidegen kissé köhögős a szerkezet, de elérve az üzemi hőmérsékletet, egészen szépen dong mindaddig, míg nem jön szembe emelkedő, vagy túl nem melegszik. Ilyenkor egy karral le tehet választani a hajtást, és izomerővel tekerni, cipelve a többletsúlyt, ami a tank, üzemanyag plusz 7 kg blokksúly. A modell sikeres volt, 1959-ig gyártották kisebb módosításokkal. Sok példány fennmaradt, gyűjtők kedvence. Akkori ára két-háromhavi átlagfizetésnek felelt meg, de kerékpárostul is meg lehetett venni 2200 Ft-ért. Ma százezer forintnál is többet kérnek a működőképes példányokért, alkatrészbörzéken mindig találni, és megjelentek az utángyártott darabok is. Az akkori viszonyok között a hiánygazdaság körülményeitől sújtva nagyon is jó választás volt ez az apró szerkezet. Ha hozzájutott valaki, fillérekből fenntartható volt, alig fogyasztott, nem volt jogsiköteles, se sisak, se adó. Ha elromlott, is működött, igaz akkor a pedált tekerve. Nem volt konkurenciája hazai termék lévén. Más oldalról nézve nem volt más, mint segédmotoros bicikli, nem volt vagány, nem érezhető gyorsulás, hangja alig, presztizse nulla. Leginkább a mai elektromos biciklikhez hasonlítható, amire most is nagy a kereslet, de még halványabb élményt ad, és a modern technológia sem úgy jelenik meg távol-keleti mivoltukban, mint kellene.

Próbaköreim során úgy éreztem, az elektromos biciklit leginkább egy dízelautó nyomatékos, de hangtalan szolgaiságához, a dongót pedig benzines társa, kellően hangolt, szagos élményéhez hasonlíthatom. Mindenesetre a járművet szerető ember inkább búgatja a fűnyírót, és alkalomadtán felpattan a bringájára, nem dongózik, de a veterános az más. Kell egy ilyen a magyar járműgyártás találékonyságát hirdető reprezentáns a gyűjteményébe, és néhanapján meg is kell mozgatnia azt a nosztalgiázók nagy örömére.
 

(Tóth László)

2009. november 05., csütörtök 14:11

Keréktárcsa - Opel Corsa teszt

A HBTV Keréktácsa című autós magazinjában egy 1.2-es Opel Corsát teszteltünk:

 

(Tóth László és Gellén Lajos)

A jövő évi vadonatúj Harley Davidson Heritage Softail modellel egy nyújtott kanyarokkal tűzdelt jó úton ismerkedhettem. A gép tulajdonképpen fat boy alapú, tehát ballonos kerekű, rejtett rugós, lábtrepnis, szélvédővel felszerelt kényelmi változat.

harley_01_20091103_2046880945.jpgKulcs nélküli indítás, egy billentés a kétágú váltókaron, és a kigurulási bizonytalanság után stabilan fut a 340kg-os vas. A twin-cam 1450 köbcentis blokk 80 lóereje gőzmozdonyként tol, mindegy hanyadik fokozatban van a sebességváltó, mindig van tartalék tolóerő. A műszerfalon egy kis külön hatos ikon kigyulladásával ér véget a gangolás. Itt már jóval túlléptük a megengedett sebességet, ideje fékezni. A régi Harley fékek nem voltak satukemények, ez már közelebb van hozzá, többdugattyús HD fékek harapnak a tárcsákba elöl-hátul. Ha kritizálni akarok valamit, az a fojtott hang amin kipufogócserével segíthetünk, viszont az üzemanyagellátás az adott. 2003 óta csak injektoros motorral forgalmaznak, ami jó hidegindítást, kiegyensúlyozott, gazdaságos működést garantál, de oda a karburátoros motor alacsony alapjárata, a szuszogós, durrogós, dobolós Harley hang.

harley_2_20091103_1209462687.jpgRáadásul tesztmotoromban két kiegyenlítőtengely is dolgozik, így legalább nem rázza szét kétévente az akkut. Nekem mégis inkább a régi igazi, eredeti gép kellene, mert az új egyrészt nagyon drága, tele van távol-keleti alkatrészekkel, másrészt túlságosan stresszmentes. Érződik rajta a fejlesztés, biztonságosabb, stabilabb, vezethetőbb mint elődmodellei. Aki új choppert szeretne vásárolni inkább ezt válassza, mint japán gyártók termékét, mert az csak "Harleynak látszó tárgy". 

(Tóth László)   gallery_icon.jpg

2009. október 22., csütörtök 12:00

Jeep Wrangler yj teszt

Tesztünk tárgya egy 2.5-ös, hengerenkénti injektoros motorral szerelt négyhengeres 1991-ből. Mindenki szereti, sokan a legszebb formavilágú terepjárónak tartják. Volt ideje kiforrni, őse a willys-overland modell, melyet a cj sorozat követett. Ezzel a legnagyobb a rokonság, de modernizált a lámpa és a belső. Az új tj modellnél a régi kereklámpás őshöz próbáltak visszatérni, de szerintem ez már nem az igazi.

jeep_01_20091027_1950171669.jpgA wrangler igazi farmer autó. Teljesen le lehet vetni mindenét, még a szélvédő is előrehajtható. Ez igazi szabadság feeling, jobban lehet csapatni mint egy motoron, nem kell sisak, és nem is olyan veszélyes. Létraalvázas, bukócsöves az autó, merev tengelyekkel, laprugókkal. Beszállva modern usa-szabványos biztonság vesz körül bennünket. Egy fordítás az indítókulcson, és indulhatunk. A 135 lóerős motor a rövidreáttételezett fokozatokat gyorsan leforgatja. Minimális gépészkedés a kormányon, és máris többnek érezzük a sebességünket a valósnál. A gép dolgozik alattunk, izeg-mozog, tol, zúg,élvezetes robogni vele. Rugózása igazán csak rossz  úton dolgozik, annak is a legjaván, egy sima kátyún inkább elpattog.

 jeep_2_20091027_1609619643.jpgHa ez kanyarban történik csúszós úton, és a fara is elindul, elég nehéz összeszedni az autót. Ilyenkor jobb, ha bekapcsolt összkerékhajtással megyünk.Belülről egy vákuumos rendszer segítségével lehet a terepváltón keresztül álló helyzetben választani a hajtási módozatok közül, de nincs központi differenciál, így mindíg a kerekek "szlippje"engedi el a feszülést. Magyarul száraz aszfalton tilos a 4x4. Jó kis városi, szabadidő és munkaautó is lehet a jeep, bár motorizáltságtól függően akár 14-18 litert is legurít 100km-enként. Hosszú távon kényelmetlen, és nem elég fürge, viszont nagy presztizsű, értéktartó jószág. Nincs két egyforma közöttük, tető, ajtó, kerék gyárilag is sokféle van, és akkor még nem is beszéltünk a kapható kiegészítők sokaságáról, melyeket pillanatok alatt fel lehet szerelni, és órákig lehet gyönyörködni bennük.

Nekem mégis a versenyextrák tetszenek, a DANA hídtól kezdve a differenciálzárakon át a kerék-gumi párosításokon keresztül a csörlőkig. A kocsi így sem veri meg a suzuki samurai-t, már csak a mérete, súlya miatt sem, de ebben legalább el lehet férni, és nagyon ott van. Világszerte milliók választják, klubjai istenítik, nagy kultusza van. Mindenki szeretne is egyszer egy ilyet, nem drága, és még eladható is.

Rajta hát, Jeepre fel!   gallery_icon.jpg

(Tóth László)


 

21 / 21 oldal
Bonus William Hill
Bonus Ladbrokes
Premium Templates