Zelizi Pál

2009. november 18., szerda 11:41

Keréktárcsa - Opel Vivaro

Keréktárcsa című autós magazinunkban egy Opel Vivaro-t teszteltünk:

(Tóth László és Gellén Lajos)

2009. november 17., kedd 09:25

Magyar Dongó

Mire gondolhatott az egri finomszerelvénygyár akkori témafelelőse (ma marketingesnek mondanánk), mikor az Új biciklire szerelhető segédmotort valami hangzatos névre kellett elkeresztelnie. A vespa (darázs) már javában duruzsolt az olasz utakon, magyar társa inkább döngicsélt a maga 38 köbcentijével.

dongo01.jpgAz első hazai törpemotorról van szó, amely végül dongó néven került ki a piacra 1955-ben. Kerékpárra szerelhető komplett szettként (tankkal, dekompresszorral) 1480 Ft-ba került, már ha épp volt belőle. A doboz kibontása után a protekciós vevő hozzáláthatott a felszereléshez, és ha minden jól ment, egy óra múlva tölthette a tankba az akkor még készen bekeverve kapható 3 forintos 1:15-ös keveréket. Az indulás kerékpáros üzemmódban betekeréssel kezdődött, majd a kellő lendület elérése után a dekompresszorkar elengedésével a dörzshajtás életre keltette mind a fél lóerőt, ami maximálisan 35km/h sebességre gyorsította a járművet.

dongo02.jpgMódomban állt kipróbálni egy 1952-es Toldi kerékpárra szerelt változatot, kézi dörzscsengővel felszerelve. Hidegen kissé köhögős a szerkezet, de elérve az üzemi hőmérsékletet, egészen szépen dong mindaddig, míg nem jön szembe emelkedő, vagy túl nem melegszik. Ilyenkor egy karral le tehet választani a hajtást, és izomerővel tekerni, cipelve a többletsúlyt, ami a tank, üzemanyag plusz 7 kg blokksúly. A modell sikeres volt, 1959-ig gyártották kisebb módosításokkal. Sok példány fennmaradt, gyűjtők kedvence. Akkori ára két-háromhavi átlagfizetésnek felelt meg, de kerékpárostul is meg lehetett venni 2200 Ft-ért. Ma százezer forintnál is többet kérnek a működőképes példányokért, alkatrészbörzéken mindig találni, és megjelentek az utángyártott darabok is. Az akkori viszonyok között a hiánygazdaság körülményeitől sújtva nagyon is jó választás volt ez az apró szerkezet. Ha hozzájutott valaki, fillérekből fenntartható volt, alig fogyasztott, nem volt jogsiköteles, se sisak, se adó. Ha elromlott, is működött, igaz akkor a pedált tekerve. Nem volt konkurenciája hazai termék lévén. Más oldalról nézve nem volt más, mint segédmotoros bicikli, nem volt vagány, nem érezhető gyorsulás, hangja alig, presztizse nulla. Leginkább a mai elektromos biciklikhez hasonlítható, amire most is nagy a kereslet, de még halványabb élményt ad, és a modern technológia sem úgy jelenik meg távol-keleti mivoltukban, mint kellene.

Próbaköreim során úgy éreztem, az elektromos biciklit leginkább egy dízelautó nyomatékos, de hangtalan szolgaiságához, a dongót pedig benzines társa, kellően hangolt, szagos élményéhez hasonlíthatom. Mindenesetre a járművet szerető ember inkább búgatja a fűnyírót, és alkalomadtán felpattan a bringájára, nem dongózik, de a veterános az más. Kell egy ilyen a magyar járműgyártás találékonyságát hirdető reprezentáns a gyűjteményébe, és néhanapján meg is kell mozgatnia azt a nosztalgiázók nagy örömére.
 

(Tóth László)

2009. november 05., csütörtök 14:11

Keréktárcsa - Opel Corsa teszt

A HBTV Keréktácsa című autós magazinjában egy 1.2-es Opel Corsát teszteltünk:

 

(Tóth László és Gellén Lajos)

A jövő évi vadonatúj Harley Davidson Heritage Softail modellel egy nyújtott kanyarokkal tűzdelt jó úton ismerkedhettem. A gép tulajdonképpen fat boy alapú, tehát ballonos kerekű, rejtett rugós, lábtrepnis, szélvédővel felszerelt kényelmi változat.

harley_01_20091103_2046880945.jpgKulcs nélküli indítás, egy billentés a kétágú váltókaron, és a kigurulási bizonytalanság után stabilan fut a 340kg-os vas. A twin-cam 1450 köbcentis blokk 80 lóereje gőzmozdonyként tol, mindegy hanyadik fokozatban van a sebességváltó, mindig van tartalék tolóerő. A műszerfalon egy kis külön hatos ikon kigyulladásával ér véget a gangolás. Itt már jóval túlléptük a megengedett sebességet, ideje fékezni. A régi Harley fékek nem voltak satukemények, ez már közelebb van hozzá, többdugattyús HD fékek harapnak a tárcsákba elöl-hátul. Ha kritizálni akarok valamit, az a fojtott hang amin kipufogócserével segíthetünk, viszont az üzemanyagellátás az adott. 2003 óta csak injektoros motorral forgalmaznak, ami jó hidegindítást, kiegyensúlyozott, gazdaságos működést garantál, de oda a karburátoros motor alacsony alapjárata, a szuszogós, durrogós, dobolós Harley hang.

harley_2_20091103_1209462687.jpgRáadásul tesztmotoromban két kiegyenlítőtengely is dolgozik, így legalább nem rázza szét kétévente az akkut. Nekem mégis inkább a régi igazi, eredeti gép kellene, mert az új egyrészt nagyon drága, tele van távol-keleti alkatrészekkel, másrészt túlságosan stresszmentes. Érződik rajta a fejlesztés, biztonságosabb, stabilabb, vezethetőbb mint elődmodellei. Aki új choppert szeretne vásárolni inkább ezt válassza, mint japán gyártók termékét, mert az csak "Harleynak látszó tárgy". 

(Tóth László)   gallery_icon.jpg

2009. október 22., csütörtök 12:00

Jeep Wrangler yj teszt

Tesztünk tárgya egy 2.5-ös, hengerenkénti injektoros motorral szerelt négyhengeres 1991-ből. Mindenki szereti, sokan a legszebb formavilágú terepjárónak tartják. Volt ideje kiforrni, őse a willys-overland modell, melyet a cj sorozat követett. Ezzel a legnagyobb a rokonság, de modernizált a lámpa és a belső. Az új tj modellnél a régi kereklámpás őshöz próbáltak visszatérni, de szerintem ez már nem az igazi.

jeep_01_20091027_1950171669.jpgA wrangler igazi farmer autó. Teljesen le lehet vetni mindenét, még a szélvédő is előrehajtható. Ez igazi szabadság feeling, jobban lehet csapatni mint egy motoron, nem kell sisak, és nem is olyan veszélyes. Létraalvázas, bukócsöves az autó, merev tengelyekkel, laprugókkal. Beszállva modern usa-szabványos biztonság vesz körül bennünket. Egy fordítás az indítókulcson, és indulhatunk. A 135 lóerős motor a rövidreáttételezett fokozatokat gyorsan leforgatja. Minimális gépészkedés a kormányon, és máris többnek érezzük a sebességünket a valósnál. A gép dolgozik alattunk, izeg-mozog, tol, zúg,élvezetes robogni vele. Rugózása igazán csak rossz  úton dolgozik, annak is a legjaván, egy sima kátyún inkább elpattog.

 jeep_2_20091027_1609619643.jpgHa ez kanyarban történik csúszós úton, és a fara is elindul, elég nehéz összeszedni az autót. Ilyenkor jobb, ha bekapcsolt összkerékhajtással megyünk.Belülről egy vákuumos rendszer segítségével lehet a terepváltón keresztül álló helyzetben választani a hajtási módozatok közül, de nincs központi differenciál, így mindíg a kerekek "szlippje"engedi el a feszülést. Magyarul száraz aszfalton tilos a 4x4. Jó kis városi, szabadidő és munkaautó is lehet a jeep, bár motorizáltságtól függően akár 14-18 litert is legurít 100km-enként. Hosszú távon kényelmetlen, és nem elég fürge, viszont nagy presztizsű, értéktartó jószág. Nincs két egyforma közöttük, tető, ajtó, kerék gyárilag is sokféle van, és akkor még nem is beszéltünk a kapható kiegészítők sokaságáról, melyeket pillanatok alatt fel lehet szerelni, és órákig lehet gyönyörködni bennük.

Nekem mégis a versenyextrák tetszenek, a DANA hídtól kezdve a differenciálzárakon át a kerék-gumi párosításokon keresztül a csörlőkig. A kocsi így sem veri meg a suzuki samurai-t, már csak a mérete, súlya miatt sem, de ebben legalább el lehet férni, és nagyon ott van. Világszerte milliók választják, klubjai istenítik, nagy kultusza van. Mindenki szeretne is egyszer egy ilyet, nem drága, és még eladható is.

Rajta hát, Jeepre fel!   gallery_icon.jpg

(Tóth László)


 

21 / 21 oldal
Bonus William Hill
Bonus Ladbrokes
Premium Templates